isaanprikbord
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Zo maar iets om over na te denken

Ga naar beneden

Zo maar iets om over na te denken Empty Zo maar iets om over na te denken

Bericht  maekong zo jul 11, 2010 9:15 am

Indoctrinatie is niet iets van vroeger. Het gebeurt nog dagelijks in mijn VWO-4 klas bij vakken als Geschiedenis, Economie en Maatschappijleer. Op twee manieren: leraren geven onbeperkt hun eenzijdige mening en schoolboeken houden een betoog over bepaalde onderwerpen.
Tijdens de afgelopen verkiezingen was dit weer goed te merken. Leraren vertellen eerst op welke partij ze stemmen en daarna worden de andere partijen afgekraakt. Mensen die op PVV, SGP of VDD stemmen zijn gek en helpen de samenleving de afgrond in. Andere leraren delen ChristenUnie-pennen of CDA-ballonnen uit en hangen posters van hun favoriete politieke partij op achter in de klas. Als er dan onder de leerlingen gepeild wordt waar ze op zouden stemmen, worden scholieren met een andere keuze dan de leraar minachtend en onbegrijpelijk aangekeken. Ook schoolboeken laten hun voorkeur niet achterwegen. Hieronder wat voorbeelden uit mijn Maatschappijleer boek:

Over rechtse partijen: ‘De PVV wil de royale Nederlandse verzorgingsstaat vervangen door het basisstelsel’ ‘Van de SGP moeten alle coffeeshops dicht en verplichte winkelsluiting op zondag’ ‘Vrouwen niet alleen laten beslissen over abortus’

Over linkse partijen: ‘Meer geld naar ontwikkelingssamenwerking en milieu, meer banen creëren zodat werklozen kunnen participeren en gratis kinderopvang voor alle ouders gedurende een paar dagen per week’

De voorkeur voor linkse partijen springt er duidelijk uit. Vooral als de auteur van het boek daarna zijn persoonlijke betoog geeft over de Nederlandse pluriforme samenleving. De meningen van Jan Peter Balkenende, Tariq Ramadan en Ruud Lubbers worden hierna ontkracht en onrealistisch verklaard. Inmiddels is mij ook duidelijk geworden dat je een Maatschappijleertoets altijd zo links mogelijk moet invullen, wil je een hoog cijfer halen.

In mijn Economie- en Geschiedenisboeken gaat het op precies dezelfde manier. Het communisme wordt de grond in geboord en krijgt de schuld van al het kwaad dat de wereld ooit is overkomen. Het kapitalisme wordt echter de hemel in geprezen en gezien als redder van de samenleving. Als Nederland nu communistisch was, zou dit niet in deze boeken staan. Ook nu nog krijgen leerlingen een beeld voorgespiegeld over wat goed en fout is, zonder het betreffende onderwerp vanuit alle kanten te belichten. Zelf kijk ik iedere avond Pauw en Witteman, lees iedere ochtend de krant en zit ik op sites als Vrijspreker.nl, en laat me niet beïnvloeden door dit soort ondoordachte meningen. Sommige van mijn klasgenoten weten echter niet beter en nemen de verhalen van de leraar of het schoolboek blindelings over, zonder te weten dat je het onderwerp ook op een andere manier kunt bekijken.
Moeten we scholieren niet de kans geven om zelf een mening te vormen, in plaats van deze ze op te dringen?
maekong
maekong

Man Aantal berichten : 618
Woonplaats : rotterdam
Registration date : 28-07-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum